Elcykel motorer forklaret - mid-drive vs. navmotor
Komplet guide til elcykel motorer - typer, mærker, effekt, moment og hvad der passer til dig.
Elcykel motorer forklaret - mid-drive vs. navmotor
De tre motortyper
1. Mid-drive motor (centralt placeret)
Placering: I kranklejet, mellem pedalerne
Fordele:
- ✅ Optimal vægtfordeling og balance
- ✅ Bedre klatreevne i bakker
- ✅ Udnytter cykelens gear effektivt
- ✅ Mere naturlig cykeloplevelse
- ✅ Lavere tyngdepunkt = bedre håndtering
- ✅ Nemmere at skifte baghjul ved punktering
- ✅ Holder bedre i off-road forhold
Ulemper:
- ❌ Dyrere i indkøb (typisk 5.000-10.000 kr mere)
- ❌ Mere slid på kæde og gear
- ❌ Højere vedligeholdelsesomkostninger
- ❌ Mere kompliceret konstruktion
Bedst til:
- Mountainbikes og off-road
- Lange pendlerture med bakker
- Kvalitetsbevidste cyklister
- E-MTB og terrænkørsel
- Dem der vil have naturlig cykeloplevelse
Top mærker:
- Bosch Performance Line (Tyskland)
- Shimano STEPS (Japan)
- Yamaha PW-Series (Japan)
- Brose Drive S (Tyskland)
- Fazua Evation (Tyskland)
2. Navmotor i baghjul
Placering: Integreret i baghjulets nav
Fordele:
- ✅ Kraftfuld acceleration
- ✅ Direkte kraftoverførsel
- ✅ Ingen slid på kæde/gear
- ✅ Billigere end mid-drive
- ✅ Enkel konstruktion = færre fejl
- ✅ God til høje hastigheder
Ulemper:
- ❌ Tungere baghjul påvirker håndtering
- ❌ Svært at skifte dæk ved punktering
- ❌ Dårligere i bakker
- ❌ Ikke optimal vægtfordeling
- ❌ Udnytter ikke cykelens gear
Bedst til:
- Bycykler på fladt terræn
- Pendling uden bakker
- Budget-bevidste købere
- Cargo bikes (ekstra kraft)
- Speed pedelecs
3. Navmotor i forhjul
Fordele:
- ✅ Billigst løsning
- ✅ Let at montere (retrofit kits)
Ulemper:
- ❌ Dårlig vægtfordeling (front-heavy)
- ❌ Underlige styreegenskaber
- ❌ Dårlig i vådt føre (forhjul spinner)
- ❌ Svær at styre ved høj effekt
Anbefales KUN til: DIY projekter med meget begrænset budget
Motor effekt og moment
Watt (W) - Nominel effekt
I Danmark må standard elcykler have max 250W nominel effekt.
Vigtigt at vide:
- Dette er den "kontinuerlige" effekt
- Peak effekt kan være 2-3x højere (500-750W)
- Alle legale elcykler har 250W på papiret
Derfor er Watt IKKE den vigtigste specifikation!
Nm (Newton meter) - Moment/drejningskraft
Dette er den vigtigste specifikation!
| Moment | Type | Egnet til |
|---|---|---|
| 30-40 Nm | Lav | Fladt terræn, lette cyklister |
| 40-60 Nm | Medium | Daglig pendling, moderate bakker |
| 60-75 Nm | Høj | Cargo bikes, bakket terræn |
| 75-85 Nm | Meget høj | E-MTB, tunge laster, stejle bakker |
| 85+ Nm | Ekstrem | Professionel E-MTB, meget stejle bakker |
Eksempler:
- Bosch Performance Line CX: 85 Nm (top E-MTB)
- Shimano STEPS E8000: 70 Nm
- Bosch Active Line Plus: 50 Nm
- Yamaha PW-ST: 70 Nm
De store motor-mærker
Bosch (Tyskland) - Markedsleder ⭐⭐⭐⭐⭐
Serier:
- Active Line: 40-50 Nm, bycykler
- Performance Line: 65 Nm, touring
- Performance Line CX: 85 Nm, E-MTB
- Cargo Line: 85 Nm, ladcykler
Fordele: Pålidelig, stort servicenetværk, lang levetid Ulemper: Dyrere, proprietært system Pris: Premium
Shimano STEPS (Japan) ⭐⭐⭐⭐⭐
Serier:
- E5000: 40 Nm, bycykler
- E6100: 60 Nm, touring
- E8000: 70 Nm, E-MTB
Fordele: Meget stille, naturlig assistance, pålidelig Ulemper: Lidt mindre moment end Bosch CX Pris: Premium
Yamaha (Japan) ⭐⭐⭐⭐
Serier:
- PW-ST: 70 Nm, touring
- PW-X2: 80 Nm, E-MTB
Fordele: Direkte kraftoverførsel, god til E-MTB Ulemper: Mindre servicenetværk i Danmark Pris: Premium
Brose (Tyskland) ⭐⭐⭐⭐
Serier:
- Drive S Mag: 90 Nm!, E-MTB
- Drive T: 70 Nm, touring
Fordele: Ekstremt stille, høje moment-værdier Ulemper: Mindre servicenetværk Pris: Premium
Bafang (Kina) ⭐⭐⭐
Serier:
- M400: 80 Nm
- M500: 95 Nm!
- M600: 95 Nm med torque sensor
Fordele: Meget billigere, høje moment værdier Ulemper: Lavere build kvalitet, kortere levetid Pris: Budget
Sensorer
Kadence-sensor
- Måler hvor hurtigt du træder
- Simpel on/off assistance
- Findes på budget elcykler
- Ikke naturlig følelse
Kraft-sensor (torque sensor)
- Måler hvor hårdt du træder
- Proportional assistance
- Naturlig cykeloplevelse
- Bedre batterilevetid
- ANBEFALES!
Holdbarhed og levetid
| Motor type | Forventet levetid | År (ved 3000 km/år) |
|---|---|---|
| Bosch | 30.000-50.000 km | 10-15 år |
| Shimano | 30.000-50.000 km | 10-15 år |
| Yamaha | 25.000-40.000 km | 8-12 år |
| Brose | 25.000-40.000 km | 8-12 år |
| Bafang | 15.000-30.000 km | 5-8 år |
| Billige navmotorer | 10.000-20.000 km | 3-5 år |
Hvad skal jeg vælge?
Vælg MID-DRIVE hvis:
✅ Du har budget til det (20.000+ kr) ✅ Du kører i bakket terræn ✅ Du vil have naturlig cykeloplevelse ✅ Du cykler E-MTB eller off-road ✅ Du vil have bedst mulig kvalitet
Anbefalet: Bosch Performance Line CX (E-MTB) eller Shimano STEPS E6100 (touring)
Vælg NAVMOTOR hvis:
✅ Begrænset budget ✅ Du primært kører på fladt terræn ✅ Du vil have kraftig acceleration ✅ Du bruger cyklen til cargo
Anbefalet: Bafang baghjulsmotor
Konklusion
Vigtigste faktorer:
- Moment (Nm) - ikke Watt!
- Kraft-sensor - ikke kadence-sensor
- Mid-drive - hvis budget tillader
- Servicenetværk i Danmark
Invester i kvalitet - en god motor holder 10-15 år! 🚴
Var denne guide hjælpsom?
Tjek vores andre guides eller find løsninger på almindelige problemer i vores fejlfindingssektion.