Tilbage til guides
motormiddel

Elcykel motorer forklaret - mid-drive vs. navmotor

14 min læsning
0 visninger

Komplet guide til elcykel motorer - typer, mærker, effekt, moment og hvad der passer til dig.

Elcykel motorer forklaret - mid-drive vs. navmotor

De tre motortyper

1. Mid-drive motor (centralt placeret)

Placering: I kranklejet, mellem pedalerne

Fordele:

  • ✅ Optimal vægtfordeling og balance
  • ✅ Bedre klatreevne i bakker
  • ✅ Udnytter cykelens gear effektivt
  • ✅ Mere naturlig cykeloplevelse
  • ✅ Lavere tyngdepunkt = bedre håndtering
  • ✅ Nemmere at skifte baghjul ved punktering
  • ✅ Holder bedre i off-road forhold

Ulemper:

  • ❌ Dyrere i indkøb (typisk 5.000-10.000 kr mere)
  • ❌ Mere slid på kæde og gear
  • ❌ Højere vedligeholdelsesomkostninger
  • ❌ Mere kompliceret konstruktion

Bedst til:

  • Mountainbikes og off-road
  • Lange pendlerture med bakker
  • Kvalitetsbevidste cyklister
  • E-MTB og terrænkørsel
  • Dem der vil have naturlig cykeloplevelse

Top mærker:

  • Bosch Performance Line (Tyskland)
  • Shimano STEPS (Japan)
  • Yamaha PW-Series (Japan)
  • Brose Drive S (Tyskland)
  • Fazua Evation (Tyskland)

2. Navmotor i baghjul

Placering: Integreret i baghjulets nav

Fordele:

  • ✅ Kraftfuld acceleration
  • ✅ Direkte kraftoverførsel
  • ✅ Ingen slid på kæde/gear
  • ✅ Billigere end mid-drive
  • ✅ Enkel konstruktion = færre fejl
  • ✅ God til høje hastigheder

Ulemper:

  • ❌ Tungere baghjul påvirker håndtering
  • ❌ Svært at skifte dæk ved punktering
  • ❌ Dårligere i bakker
  • ❌ Ikke optimal vægtfordeling
  • ❌ Udnytter ikke cykelens gear

Bedst til:

  • Bycykler på fladt terræn
  • Pendling uden bakker
  • Budget-bevidste købere
  • Cargo bikes (ekstra kraft)
  • Speed pedelecs

3. Navmotor i forhjul

Fordele:

  • ✅ Billigst løsning
  • ✅ Let at montere (retrofit kits)

Ulemper:

  • ❌ Dårlig vægtfordeling (front-heavy)
  • ❌ Underlige styreegenskaber
  • ❌ Dårlig i vådt føre (forhjul spinner)
  • ❌ Svær at styre ved høj effekt

Anbefales KUN til: DIY projekter med meget begrænset budget


Motor effekt og moment

Watt (W) - Nominel effekt

I Danmark må standard elcykler have max 250W nominel effekt.

Vigtigt at vide:

  • Dette er den "kontinuerlige" effekt
  • Peak effekt kan være 2-3x højere (500-750W)
  • Alle legale elcykler har 250W på papiret

Derfor er Watt IKKE den vigtigste specifikation!

Nm (Newton meter) - Moment/drejningskraft

Dette er den vigtigste specifikation!

MomentTypeEgnet til
30-40 NmLavFladt terræn, lette cyklister
40-60 NmMediumDaglig pendling, moderate bakker
60-75 NmHøjCargo bikes, bakket terræn
75-85 NmMeget højE-MTB, tunge laster, stejle bakker
85+ NmEkstremProfessionel E-MTB, meget stejle bakker

Eksempler:

  • Bosch Performance Line CX: 85 Nm (top E-MTB)
  • Shimano STEPS E8000: 70 Nm
  • Bosch Active Line Plus: 50 Nm
  • Yamaha PW-ST: 70 Nm

De store motor-mærker

Bosch (Tyskland) - Markedsleder ⭐⭐⭐⭐⭐

Serier:

  • Active Line: 40-50 Nm, bycykler
  • Performance Line: 65 Nm, touring
  • Performance Line CX: 85 Nm, E-MTB
  • Cargo Line: 85 Nm, ladcykler

Fordele: Pålidelig, stort servicenetværk, lang levetid Ulemper: Dyrere, proprietært system Pris: Premium

Shimano STEPS (Japan) ⭐⭐⭐⭐⭐

Serier:

  • E5000: 40 Nm, bycykler
  • E6100: 60 Nm, touring
  • E8000: 70 Nm, E-MTB

Fordele: Meget stille, naturlig assistance, pålidelig Ulemper: Lidt mindre moment end Bosch CX Pris: Premium

Yamaha (Japan) ⭐⭐⭐⭐

Serier:

  • PW-ST: 70 Nm, touring
  • PW-X2: 80 Nm, E-MTB

Fordele: Direkte kraftoverførsel, god til E-MTB Ulemper: Mindre servicenetværk i Danmark Pris: Premium

Brose (Tyskland) ⭐⭐⭐⭐

Serier:

  • Drive S Mag: 90 Nm!, E-MTB
  • Drive T: 70 Nm, touring

Fordele: Ekstremt stille, høje moment-værdier Ulemper: Mindre servicenetværk Pris: Premium

Bafang (Kina) ⭐⭐⭐

Serier:

  • M400: 80 Nm
  • M500: 95 Nm!
  • M600: 95 Nm med torque sensor

Fordele: Meget billigere, høje moment værdier Ulemper: Lavere build kvalitet, kortere levetid Pris: Budget


Sensorer

Kadence-sensor

  • Måler hvor hurtigt du træder
  • Simpel on/off assistance
  • Findes på budget elcykler
  • Ikke naturlig følelse

Kraft-sensor (torque sensor)

  • Måler hvor hårdt du træder
  • Proportional assistance
  • Naturlig cykeloplevelse
  • Bedre batterilevetid
  • ANBEFALES!

Holdbarhed og levetid

Motor typeForventet levetidÅr (ved 3000 km/år)
Bosch30.000-50.000 km10-15 år
Shimano30.000-50.000 km10-15 år
Yamaha25.000-40.000 km8-12 år
Brose25.000-40.000 km8-12 år
Bafang15.000-30.000 km5-8 år
Billige navmotorer10.000-20.000 km3-5 år

Hvad skal jeg vælge?

Vælg MID-DRIVE hvis:

✅ Du har budget til det (20.000+ kr) ✅ Du kører i bakket terræn ✅ Du vil have naturlig cykeloplevelse ✅ Du cykler E-MTB eller off-road ✅ Du vil have bedst mulig kvalitet

Anbefalet: Bosch Performance Line CX (E-MTB) eller Shimano STEPS E6100 (touring)

Vælg NAVMOTOR hvis:

✅ Begrænset budget ✅ Du primært kører på fladt terræn ✅ Du vil have kraftig acceleration ✅ Du bruger cyklen til cargo

Anbefalet: Bafang baghjulsmotor


Konklusion

Vigtigste faktorer:

  1. Moment (Nm) - ikke Watt!
  2. Kraft-sensor - ikke kadence-sensor
  3. Mid-drive - hvis budget tillader
  4. Servicenetværk i Danmark

Invester i kvalitet - en god motor holder 10-15 år! 🚴

Var denne guide hjælpsom?

Tjek vores andre guides eller find løsninger på almindelige problemer i vores fejlfindingssektion.